• L’Agrupació d’Associacions de l’Audiovisual, FAGA i el Sindicat TACEE, valoren molt positivament les mesures de suport a la Cultura però constaten que la principal mesura és l’establiment d’una prestació extraordinària per desocupació per a treballadors acollits al Règim d’Artistes de la Seguretat Social, i que una part important de les persones que treballen en espectacles i rodatges
són tècnics i auxiliars que no poden acollir-se a aquest règim

• També lamenten que el decret no faci referència a les ajudes que el ministeri de Cultura destina al sector audiovisual a través de l’ICAA, en la seva convocatòria de 2020 i en concret a qualsevol possibilitat d’establir una línia directa d’ajudes a la creació

 


L’Agrupació d’Associacions de l’Audiovisual, FAGA i TACEE valoren molt positivament les mesures de suport a la Cultura recollides en el Decret llei 17/2020 però les consideren insuficients perquè deixen fora de la seva cobertura a una part de les treballadores i els treballadors del sector audiovisual en un moment en què les seves condicions vitals i laborals s’estan veient seriosament compromeses.

En les dues reunions mantingudes pels representants del sector audiovisual amb el ministre de Cultura, José Manuel Rodríguez Uribes, i la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, es va presentar una bateria de propostes destinades a garantir les condicions de vida de la majoria de les treballadores i treballadors audiovisuals i a protegir la creació durant el període excepcional derivat de la pandèmia de COVID-19. No obstant això, s’ha constatat que aquestes propostes no han estat pràcticament tingudes en consideració a l’hora de redactar el Decret, que se centra sobretot en mesures orientades a sostenir a la part empresarial del sector. Des de la A.A.A., FAGA i TACEE, consideren que això últim és fonamental però no incompatible amb el suport a la resta de components d’aquest.

Encara molts tècnics continuen cotitzant en el Règim General

La principal mesura amb destinació a les treballadores i treballadors inclosa en el decret és l’establiment d’una prestació extraordinària per desocupació per a treballadors acollits al Règim d’Artistes de la Seguretat Social que no compleixin les condicions habituals per a accedir a ella. No obstant això, molts dels qui treballen en espectacles i rodatges són tècnics i auxiliars que no poden acollir-se al Règim d’Artistes. En aquest sentit, és reivindicació històrica dels treballadors i treballadores de l’audiovisual l’equiparació de tots/es les tècnics/ques del sector sota el règim d’artistes, evitant la desigualtat existent actualment.

Malgrat la voluntat manifestada pels ministres de Cultura i Hisenda de reconèixer la intermitencia dels treballadors de la Cultura (a la U.E. se’ls denomina com “Atypical workers”) i de desenvolupar en aquest moment les mesures contemplades en l’Estatut de l’Artista que poguessin contribuir a fer costat a les i els professionals del sector, les disposicions adoptades s’han limitat a la prestació extraordinària abans citada. Consideren que, en defugir les seves propostes, es perd ara una oportunitat per a aplicar l’Estatut de l’Artista el desenvolupament del qual arrossega un considerable retard i que, d’estar vigent, hauria permès aplicar mesures fiscals i laborals crucials per a la protecció de les condicions de vida de les treballadores i treballadors de la cultura.

Ajudes a la creació

D’altra banda, també lamenten, des de A.A.A., FAGA i TACEE que el decret no faci referència a les ajudes que el ministeri de Cultura destina al sector audiovisual a través de l’ICAA, en la seva convocatòria de 2020 i en concret a qualsevol possibilitat d’establir una línia directa d’ajudes a la creació. Detallen que “crida especialment l’atenció que també al llarg del decret es reiteri la voluntat de fer costat a la mateixa i no obstant això, no s’inclogui cap mesura específica orientada al fet que els creadors puguin continuar fent el seu treball en condicions dignes, en un moment en què el teixit empresarial, poc donat en circumstàncies normals a invertir en els processos creatius, no està en condicions de fer-ho. No s’ha publicat cap mena d’ajuda ni a l’escriptura de guions, ni a la composició de música audiovisual, ni a desenvolupament de projectes”. Malgrat la insistència de les treballadores i treballadors i d’altres col·lectius del sector audiovisual en la necessitat d’implicar activament les televisions, públiques i privades en el suport a la creació i per extensió al conjunt de la indústria, la proposta tampoc ha estat presa en consideració. Finalment, des del ministeri de Cultura es va insistir en la voluntat d’establir un calendari amb reunions de treball periòdiques a les quals es convocaria als diferents col·lectius del sector audiovisual per a aprofundir en les mesures de suport. No obstant això, aquesta voluntat no s’ha concretat en nous contactes ni convocatòries.

 

AGRUPACIÓN DE ASOCIACIONES DEL AUDIOVISUAL

ACCIÓN. Asociación de Directores y Directoras de Cine.
ADDP. Asociación de Directoras y Directores de Publicidad.
AEC. Asociación Española de directoras y directores de fotografía.
AFP. Asociación de Fotógrafos Profesionales de España
ALOCAT. Asociación de Localizadores de Cataluña
AMAE. Asociación de Montadores Audiovisuales de España.
Asociación Microclima Cineastas de Canarias
AMMAC. Associació de Muntadores i Muntadors Audiovisuals de Catalunya.
APPA. Asociación de profesionales de la producción audiovisual.
APSA. Asociación de profesionales del sonido audiovisual.
ATC. Asociación técnicos cinematográficos
ATPE. Asociación de técnicos de publicidad.
DIRIGE. Asociación de directores de ficción de televisión.
DOCMA. Asociación de cine documental.
GTV. Gremio Técnicos de Vestuario
MUSIMAGEN. Asociación de Compositores de Música para Audiovisual
PNR. Plataforma de nuevos realizadores.
TESEA. Asociación Profesional de Técnicos Audiovisuales y Cinematográficos de Sevilla.